16.06.2020, Emilia Dadan
Malarstwo abstrakcyjne - rozumieć, czy przeżywać?
Emilia CzupryÅ„ska “Abstrakcja Geometryczna” zobacz u nas w galerii
Obrazy abstrakcyjne cieszÄ… siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ…, ze wzglÄ™du na swoje walory dekoracyjne. WprowadzajÄ… do wnÄ™trza energiÄ™ i kolor, doskonale Å‚Ä…czÄ… siÄ™ z innymi elementami aranżacji, a przy tym wydajÄ… siÄ™ “bezpieczne”, bo przecież “nic nie znaczÄ…”. Po ponad stu latach, abstrakcje staÅ‚y siÄ™ dla nas przede wszystkim tym, czym nigdy nie miaÅ‚y być: ozdobami.
Jakie były więc funkcje i założenia abstrakcjonizmu? Czy miał jedynie wypełnić lukę, która pojawiła się w miejscu malarstwa, wiernie odtwarzającego rzeczywistość, wraz z wynalezieniem fotografii? Opowiem wam.
Nowa sztuka dla nowych intelektualistów
Choć obecnie we wnÄ™trzach króluje abstrakcja "gorÄ…ca" - ekspresyjna, silnie zindywidualizowana, budzÄ…ca skojarzenia z rzeczywistoÅ›ciÄ…, warto pamiÄ™tać, że poczÄ…tki nurtu odwoÅ‚ywaÅ‚y siÄ™ przede wszystkim do intelektu odbiorcy. ArtyÅ›ci, od Kandynsky’ego, poprzez Malewicza, aż po Mondriana, pragnÄ™li stworzyć sztukÄ™ skierowanÄ… do rozumu, nie do emocji. W stu procentach oderwanÄ… od pozamalarskiego Å›wiata i popartÄ… teoretycznymi traktatami. CzerpiÄ…c z dziedzictwa impresjonizmu (zwÅ‚aszcza w zakresie badania plamy barwnej), kubizmu i futuryzmu, abstrakcja znalazÅ‚a dla siebie zupeÅ‚nie nowe Å›rodki wyrazu. PoczÄ…tkowo syntezujÄ…c i upraszczajÄ…c rzeczywiste motywy (Mondrian w swoich obrazach porzÄ…dkowaÅ‚ wrażenia z obserwacji fal oceanu lub kwitnÄ…cej jabÅ‚oni, abstrahowaÅ‚ poszczególne wrażenia, formy i kolory, a nastÄ™pnie ukÅ‚adaÅ‚ je w kompozycje i przepuszczaÅ‚ przez intelektualny filtr) z czasem przenieÅ›li siÄ™ do Å›wiata elementarnych ksztaÅ‚tów - figur geometrycznych, podstawowych kolorów i linii. Separacja od rzeczywistoÅ›ci miaÅ‚a sÅ‚użyć malarskiej czystoÅ›ci i zagwarantować futurystycznÄ… niezależność od natury i kultury.
ByÅ‚o to szczególnie istotne w malarstwie Rosyjskim. Czas przemian spoÅ‚eczno-politycznych wymagaÅ‚ nowej sztuki, odrzucajÄ…cej gusta i tradycje “burżuazyjne”.
AbstrakcjoniÅ›ci poszukiwali uniwersalnych motywów i symboli. Kandinsky w swoim traktacie “O duchowoÅ›ci w sztuce” wspominaÅ‚ o elemencie czysto artystycznym i wiecznotrwaÅ‚ym, przenikajacym wszystkich ludzi, narody i czasy. Twórcy stopniowo odchodzili od form organicznych i skÅ‚aniali siÄ™ w stronÄ™ rzeczywistoÅ›ci matematycznej lub muzycznej. Obrazy abstrakcyjne miaÅ‚y bowiem wywoÅ‚ywać odczucia podobne do wrażeÅ„, pojawiajÄ…cych siÄ™ podczas sÅ‚uchania orkiestry. Podobnie jak formy muzyczne, choć pozbawione wyrażonej treÅ›ci, obrazy abstrakcyjne miaÅ‚y być poruszajÄ…ce, dziÄ™ki uniwersalnoÅ›ci ludzkich doÅ›wiadczeÅ„ i przeżyć.
Piet Mondrian, “KwitnÄ…ca jabÅ‚oÅ„”
Malarstwo abstrakcyjne po II Wojnie Åšwiatowej
Po II Wojnie Światowej, abstrakcja stała się gorąca i przestała być czysta. Sztuka odeszła od form geometrycznych, na rzecz ukazywania organicznych struktur (jak we wstrząsających pracach Jeana Fautriera, które choć nieprzedstawiające, niezwykle silnie oddziaływują na wyobraźnię i podświadomość) i emocjonalnej wiwisekcji. Zamiast uniwersalnych treści, pojawiła się emocjonalna ekspresja. Świat poznał Jacksona Pollocka i Willema De Kooninga. Sztuka abstrakcyjna zaczęła służyć uwolnieniu nagromadzonych traum i napięć, związanych między innymi z koszmarem wojny. Tematem pracy malarskiej był sam proces twórczy - wyzwalający, pozbawiony kontroli, impulsywny - i związane z nim emocje. Takie odmiany abstrakcjonizmu, jak taszyzm, czy action painting położyły kres chłodnej analizie. Formy nie były już idealne sterylne - budziły skojarzenia, odwoływały się do wyobraźni. Ze swoimi egzystencjalnymi tematami i aluzjami do rzeczywistości, bardziej niż muzykę, abstrakcje zaczęły przypominać poezję.
Jean Fautrier, “Dépouille”
Koniec wieku i koniec dylematów
Teza, jakoby dzieÅ‚o sztuki daÅ‚o siÄ™ pozbawić tematu od poczÄ…tku wydawaÅ‚a siÄ™ nieco utopijna. PrzeÅ‚om wieków i pojawienie siÄ™ nowych technologii otworzyÅ‚o przed nami dostÄ™p do nowych przestrzeni wizualnych. ZobaczyliÅ›my przekroje struktur mózgowych, tysiÄ…ckrotnie powiÄ™kszone tkanki, marsjaÅ„skie skaÅ‚y, bajeczne plamy mgÅ‚awic. StaÅ‚o siÄ™ jasne, że wykorzystywane przez abstrakcjonistów formy i ksztaÅ‚ty nie pochodzÄ… spoza Å›wiata natury. JedynÄ… ucieczkÄ… od przedmiotów i skojarzeÅ„ mógÅ‚ być powrót do geometrycznej abstrakcji z jej rytmami i kontrastami. Jednak to ucieczka pozorna, bo każdy kolor i każdy ksztaÅ‚t posiada wÅ‚aÅ›ciwÄ… sobie symbolikÄ™, podobnie jak każdy z odbiorców - wÅ‚asny zasób doÅ›wiadczeÅ„ i skojarzeÅ„. Na koniec stulecia odkryliÅ›my, że analiza dzieÅ‚a sztuki nie musi stać w sprzecznoÅ›ci z jego osobistym przeżywaniem. JedynÄ… wÅ‚aÅ›ciwÄ… odpowiedziÄ… na pytanie “sercem, czy rozumem?” jest wiÄ™c: i tak, i tak.
Izabela Kendakji, “Szczęśliwa dusza 3”
Współczesne obrazy abstrakcyjne
Współcześni malarze abstrakcjoniści nie uciekają przed wieloznacznościami. Odwołują się zarówno do logiki, jak i do natury, jednocześnie pozwalając odbiorcom, aby sami tworzyli własne narracje. Patrzenie na obraz abstrakcyjny przypomina dziecięce zabawy, w których patyk zmieniał się w pistolet, a kształty chmur stawały się zamkami i smokami. Albo słuchanie piosenki w nieznanym języku i wyobrażanie sobie jej treści. Do percepcji wystarczy nam jedynie intuicja, choć im bardziej uważnymi i doświadczonymi jesteśmy odbiorcami, tym bogatszy będzie nasz zasób skojarzeń.
Agnieszka Potocka-MakoÅ›, “Wolne pole”
Kupując obraz abstrakcyjny do salonu, biura, czy sypialni, wybierzmy nie tylko odpowiednią dekorację, ale całe przeżycie, warte codziennego doświadczania. Pamiętajmy, że im dłużej będziemy patrzeć na obraz, tym więcej nabierze znaczeń.
KOMENTARZE
14.04.2023 11:13, Kamil
Bardzo ciekawy wpis! Zgadzam się ze stwierdzeniem, że obrazy abstrakcyjne pasują do salonu, biur, sypialni. Ja swój obraz zamówiłem na stronie galerii sztuki https://totuart.com/pl/ i jestem zachwycony