jak sprzedawać ( zasady współpracy dla Sprzedawcy)
ZASADY WSPÓŁPRACY między serwisem Haloart a Sprzedawcami
Niniejszy dokument stanowi instrukcję dla Sprzedawców serwisu Haloart.pl i jest zbiorem informacji o zasadach wystawiania produktów do sprzedaży, obsługi i zasad realizacji zamówień, obsługi zwrotów i reklamacji a także zasad współpracy i rozliczeń między Sprzedającym a Haloart. Wszystkie zgromadzone poniżej informacje mają swoje umocowanie w Regulaminie Serwisu Haloart https://www.haloart.pl/regulamin.html
1. Informacje ogólne
Właścicielem serwisu internetowego HALOART oraz Administratorem Danych Osobowych (ADO) strony internetowej www.haloart.pl jest
Haloart Julia Bronowicka
ul. Graniczna 9L, 32-050 Skawina
wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej
NIP: 6792702286;
REGON: 121453601
kontakt: [email protected]
tel. 601 595 060
2. Rozpoczęcie współpracy
2.1. Kto może być Sprzedawcą
Sprzedawcami w serwisie mogą być artyści z dyplomami, absolwenci szkół artystycznych, uzdolnieni amatorzy oraz rękodzielnicy, którzy mają do zaprezentowania prace z zakresu sztuki, handmade, mody i dizajnu na dobrym poziomie artystycznym.
2.2. Jak zacząć współpracę
Współpraca pomiędzy Sprzedającym a Haloart polega na prezentacji oraz sprzedaży produktów za pośrednictwem serwisu www.haloart.pl. i rozpoczyna się w momencie utworzenia konta dla Sprzedającego oraz przesłania mu takiej informacji drogą mailową.
Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z Haloart wejdź na www.haloart.pl zarejestruj się i kliknij w box „WSPÓŁPRACA” znajdujący się nad stopką. Przeczytaj Regulamin Haloart.pl i Zasady współpracy ze Sprzedającym, wypełnij formularz, napisz czego dotyczy Twoja twórczość , załącz zdjęcia swoich prac i wyślij do nas. W formularzu „Współpraca” załączaj zdjęcia tylko tych prac, które masz zamiar wystawić w sklepie.
O przyjęciu do grona Sprzedających w Haloart zostaniesz poinformowany mailowo, otrzymasz dostęp do swojego konta Sprzedawcy , w którym będziesz miał możliwość samodzielnego wystawiania produktów do sprzedaży i administrowania nimi. Jeśli w ciągu 3 miesięcy nie podejmiesz współpracy, czyli nie wstawisz prac do sprzedaży, Twoje konto może zostać usunięte. Administrator haloart.pl zastrzega sobie możliwość odmowy współpracy jeśli zaprezentowane produkty odbiegają od standardów serwisu, niezgodne są z zakładaną stylistyką i jakością lub zaprezentowane zdjęcia są złe jakościowo.
Termin rozpatrzenia Twojego zgłoszenia to 14 dni
2.3. Czy Sprzedawca musi być przedsiębiorcą
Nie musi, może być osobą prywatną. Serwis nie zawiera ze Sprzedawcą żadnych umów cywilno-prawnych, jedynie udostępnia Serwis jako platformę sprzedażową w zakresie sztuki i handmade na zasadach opisanych szczegółowo w Regulaminie Serwisu dostępnym tu
Każdy Sprzedawca odpowiada za swoją sprzedaż zarówno wobec Kupującego jak i względem Urzędu Skarbowego
2.4. Rozliczenia między Sprzedawcą a Serwisem
Haloart nie pobiera opłat za założenie konta Sprzedającego, ani za wystawienie prac, tylko prowizję od ich sprzedaży. Prowizja Serwisu wynosi brutto 23.07 % od ceny Produktu widocznej w oknie produktu, czyli ceny dla Kupującego. Z tej marży serwis pokrywa obsługę serwisu, koszty transakcji PayU, utrzymanie serwisu w technicznej sprawności (bieżące aktualizacje, konserwacje, wprowadzanie nowych funkcjonalności), pozycjonowanie serwisu, reklamę produktów i Sprzedawców, utrzymanie serwera, domeny, protokołów bezpieczeństwa.
3. Konto Sprzedającego
Po zalogowaniu się znajdziesz się na swoim Koncie Sprzedawcy. Z tego konta możesz sprzedawać ale również dokonywać zakupów w naszym Serwisie, możesz przełączać się między kontami Sprzedawcy i Kupującegi bez wylogowywania
3.1. Zakładka; Moje ustawienia
Bardzo prosimy o wprowadzenie wszystkich danych w zakładce Moje ustawienia. Twoja galeria Sprzedawcy będzie widoczna w serwisie haloart.pl dopiero po poprawnym wypełnieniu wszystkich danych i wystawieniu do sprzedaży 1-go produktu.
W przypadku późniejszych zmian w zakładce Moje ustawienia, prosimy o szybką informację mailową o zakresie zmian. Dotyczy to w szczególności zmiany nr konta i statusu Sprzedawcy (osoba prywatna czy firma).
„mój status Sprzedającego”; tu wpisujesz dane firmy ( jeśli prowadzisz działalność gosp.), deklarujesz możliwość wystawiania faktur i chęć otrzymywania ich od Haloart (na prowizję od sprzedaży).
„ustal zasady zwrotu”; wypełnij wg swojego statusu Sprzedawcy. Dla Sprzedawcow prowadzących działalność gospodarczą prawo zwrotu jest konieczne. W przypadku Sprzedawców nie będących firmami zadeklaruj dobrowolnie prawo zwrotu. Można tego nie zrobić, ale zdecydowanie wówczas zmniejsza się skłonność klienta do dokonania zakupu.
„mój opis”; tutaj wprowadź tekst opisujący Twoją twórczość, artystyczne wykształcenie, wystawy, inspiracje. Klienci chcą wiedzieć czyje prace kupują, masz szansę zareklamować się. Szczególnie w dziale SZTUKA zalecamy prezentację prac pod imieniem i nazwiskiem a nie wymyśloną nazwą. Prosimy nie wprowadzać treści mających charakter handlowy lub kontaktowy (odsyłający do innych stron z Twoimi pracami, kontaktów osobistych).
„mój baner”; to miejsce na prezentację graficzną Twojej osoby czy twórczości. Wymagana wielkość zdjęcia to 200x138 pikseli, nie więcej niż 250kB.
Twój opis i Twój baner będą widoczne na www.haloart.pl w Twojej galerii wraz ze wszystkimi Twoimi Produktami oraz wyświetlają się losowo na stronie głównej serwisu w sekcji „sylwetki naszych artystów”
„zgłoś urlop”; jeśli przewidujesz wyjazd lub brak możliwości obsługi konta sprzedawcy koniecznie zgłoś urlop lub przy dłuższych absencjach potrzebę wyłączenia konta (czasowe wyłączenie konta nie powoduje utraty zdjęć i opisów, w każdej chwili można je przywrócić z pełną zawartością).
„zmiana hasła”; można zmienić hasło użyte przy rejestracji. Jeśli chcesz zmienić swoją nazwę, poinformuj nas o tym, jest taka możliwość.
3.2. Zakładka; Wiadomości
„wiadomości od Haloart” - to miejsce, gdzie przychodzą informacje od Administratora o zmianach w zasadach działania Serwisu, nowych przepisach, obowiązkach Sprzedającego, wprowadzeniu nowych funkcjonalności w serwisie, najczęstszych problemach lub nieprawidłowościach w obsłudze Klientów.
„wiadomości od Klientów” - to miejsce, gdzie będziesz dostawać korespondencję od Klientów kupujących Twoje produkty. Każda taka wiadomość jest moderowana i archiwizowana w naszym systemie i stanowi dowód uzgadnianych szczegółów między Kupującym a Sprzedającym, chroniąc zarówno Twoje interesy, jak i Klienta. W wiadomościach nie można zamieszczać nr tel. maila, ani treści odsyłających do innych witryn, sugerować zakupu poza haloart.pl, jak również rozsyłać spamu. Na wiadomość od Kupującego prosimy odpowiadać niezwłocznie. Żadne z pytań nie może pozostać bez odpowiedzi.
„moje notatki" - tu możesz zapisywać swoje komentarze do transakcji, odnotowywać ulubionych klientów lub tych, którzy sprawiali kłopot. Takie uwagi pomogą w zawieraniu następnych transakcji.
3.3. Zakładka; Produkty
Jest to miejsce, gdzie widoczne są wszystkie prace wystawione przez Ciebie, zarówno te aktywne, sprzedane, oczekujące, ukryte jak i odrzucone.
- dodawanie produktów – dodajesz tylko takie produkty, które są już gotowe i możesz je wysłać do klienta w terminie, który deklarujesz w polu; termin wysyłki. Jeśli dodajesz produkt na specjalne życzenie klienta, przeczytaj pkt. 3.5.
- kategoria produktu – wybierasz najpierw dział w jakim chcesz, aby znalazł się Twój produkt, później rozwijasz i dodajesz kategorię oraz filtry. Prawidłowy wybór tych pól pomaga Kupującemu w odnalezieniu Twojego produktu, pozycjonowaniu Twojego produktu w wyszukiwarce Google oraz tej, dostępnej na stronie serwisu.
- zdjęcia – masz możliwość dodania 5 zdjęć. To pierwsze, główne jest widoczne na stronach kategorii i podkategorii. Zamieszczamy zdjęcia w formacie JPG, optymalny rozmiar zdjęć to 1200 pikseli dłuższy bok (można też dodawać zdjęcia większe, system je sam zmniejszy, ale trzeba się liczyć dłuższym ładowaniem zdjęć). Zdjęcia już zapisane można przestawiać i usuwać. Zalecamy zdjęcia na białym lub gładkim tle, mile widziane packshoty. Tylko takie możemy wykorzystać do reklamy zewnętrznej. W naszym serwisie reklamujemy produkty z najlepszymi zdjęciami w wielu miejscach i na wielu podstronach.
Pamiętaj, że klient kupuje tylko na podstawie obrazka, trzeba mu więc udostępnić bardzo dobre zdjęcia i pokazać maksimum szczegółów.
W przypadku drobnych przedmiotów wystarczy zdjęcie ogólne oraz zbliżenie.
W przypadku sztuki; sugerujemy 1-wsze zdjęcie całego obrazu bez zniekształcenia geometrii, zbliżenia na charakterystyczne szczegóły (np pokazujące strukturę grubo nałożonej farby lub ciekawy wycinek kompozycji), koniecznie boczne zdjęcie boku obrazu (klient widzi, czy boki są zamalowane czy surowe), można też pokazać zoom na sygnaturę.
W przypadku odzieży konieczne są min 4 zdjęcia; ogólny widok, przód i tył w zbliżeniu, charakterystyczny fragment (może to być element wykończenia dekoltu, kieszonki, pasa) oraz duże zbliżenie na materiał (tak aby klient mógł zobaczyć splot, fakturę).
W przypadku torebek; 1-wsze zdjęcie to bliski kadr na torbę w całości, 2-gie prezentacja torby na manekinie lub postaci (orientacja w proporcjach dla klienta) oraz 3-cie zdjęcie to wnętrze torebki. Można również dodać zoom na kieszonkę, haft, aplikację, zamek lub inny charakterystyczny szczegół.
W przypadku biżuterii prosimy o zdjęcia na gładkim tle, bez ozdabiania i zbędnych dekoracji; pierwsze zdjęcie musi przedstawiać produkt w całości ale w maksymalnie dużym kadrze, kolejne to zbliżenia na szczegóły oraz prezentacja na modelce lub ekspozytorze ( daje to klientce pogląd na wielkość biżuterii)
- opis produktu – pamiętaj, żeby umieścić tu najistotniejsze informacje o produkcie w zależności od charakteru pracy: rozmiar, kolor, materiał, technika, ciężar, wymiary itd. Pamiętaj, że precyzyjny opis ograniczy liczbę zwrotów i pozwoli wyszukiwarce łatwo znaleźć Twój produkt, Klientowi ułatwi decyzję o zakupie, a Ciebie uchroni przed dochodzeniem z tytułu rękojmi ( wszelkie niezgodności Produktu z opisem lub zdjęciem są podstawą do reklamacji)
- tagi - są to słowa lub frazy, które wpisuje Klient do wyszukiwarki aby znaleźć Wasz produkt. Wystarczy 3,4 tagi ale dobre. Proszę dodać określenia, które najbardziej precyzyjnie opisują Wasz produkt np; bransoletka srebrna, bransoletka drewniana, a nie; srebro, drewno. Inny przykład; pejzaż wiejski, akt kobiecy, a nie pejzaż, wieś, akt, kobieta
- Twoja cena - Sprzedawca sam ustala cenę swojego Produktu, do niej doliczana jest automatycznie marża Serwisu i wyliczana cena jaka będzie widoczna dla Klienta w sklepie( cena brutto) Pobieramy prowizje 23,07 % od ceny Produktu w sklepie( widocznej dla Kupującego). Opłaty PayU za płatności kartą nie obciążają Sprzedającego. Serwis pokrywa ja ze swojej prowizji. Ceny produktu po zapisaniu prezentacji nie możesz już zmieniać! Możesz jedynie dokonać przeceny po 30 dniach ( przeceniać możesz kilkukrotnie ale nie więcej niż 50%)
- koszty wysyłki – wybierasz formę i koszt wysyłki z dostępnych opcji, według wagi i gabarytów Twojego produktu. Cenniki Poczty Polskiej są linkowane obok pól wyboru kosztów wysyłki. Konieczne jest dodanie kosztów wysyłki zagranicznej do krajów UE. Koszty wysyłki poza UE uzgadniamy z Klientem indywidualnie. Nie dodawaj wszystkich możliwych kosztów wysyłki; z krajowych wybierz opcję np. Poczta Polska priorytet, kuriera, koniecznie paczkomat Inpost, o ile gabaryty Twojej przesyłki na to pozwalają. Klient wybierze to, na czym Mu zależy. Koszty wysyłki ponosi Klient.
- termin wysyłki - wybierz spośród możliwych dostępnych, taki, który pozwoli zrealizować wysyłkę zamówienia w terminie, ale też pamiętaj, że Klienci są niecierpliwi i często termin wysyłki decyduje o zakupie.
Na samym końcu zakończ prezentację przez naciśnięcie klawisza; dodaj produkt. Twój produkt znajdzie wówczas w zakładce „produkty oczekujące”. Po akceptacji przez administratora będzie widoczny na stronie serwisu w wybranej przez Ciebie kategorii i w Twojej osobistej galerii Sprzedawcy. Zawsze po dodaniu produktu skorzystaj z przycisku „podgląd”. Pozwoli to na sprawdzenie jak Twój produkt wygląda na stronie ( ten przycisk działa bez względu na to czy produkt został zaakceptowany przez administratora czy nie).
Nawet już po zapisaniu produktu możesz go edytować i poprawić opis, zmienić zdjęcia, przestawić ich kolejność, ukryć, usunąć. Nie można jednak podnieść ceny. Przecena produktu jest możliwa dopiero po upływie 30 dni. W produktach zarezerwowanych i opłaconych nie można już niczego zmienić.
- aktywacja nowego produktu - każdy wprowadzony przez Ciebie produkt zanim pojawi się w sklepie musi być przez nas zaakceptowany. Do momentu akceptacji będzie znajdował się w zakładce „oczekujące”. Aktywacji dokonujemy na bieżąco, bez zwłoki, w ciągu maksimum 48 godz. Ten wydłużony czas akceptacji do 48 godz. dotyczy zwykle produktów co do których są jakieś zastrzeżenia, np. niekompletny opis, złe zdjęcia. Wówczas możesz się do nas odezwać lub my skontaktujemy się w ciągu 48 godz.. Zastrzegamy sobie prawo do selekcji prac, które nie pasują charakterem do naszej galerii , posiadają niewłaściwy sposób prezentacji, nieprecyzyjny lub błędny opis , niewłaściwy kadr zdjęcia lub złą jego jakość lub są podobne do prac innych Sprzedawców.
- edycja, ukrywanie i usuwanie produktu – Możesz produkt edytować i zmieniać jego dane ( poza ceną), podglądnąć jego widok w sklepie, ukryć lub usunąć, a wszystko to zrobisz w zakładce; produkty wystawione lub oczekujące. Natomiast nie wolno usuwać produktów w celu ich ponownego wystawienia ( przesunięcia do góry na liście produktów)
Produkty ukryte są archiwizowane przez serwis przez okres jednego roku. Po tym czasie zostaną systemowo usunięte z listy produktów ukrytych.
- funkcja „ wystaw podobny” Przy dodawaniu kolejnych Produktów możesz korzystać z tej funkcji, zwłaszcza jeśli wystawiany kolejny Produkt ma podobne cechy. Uważaj przy tym aby zmienić te cechy, które się różnią; np nazwę, kolor, cenę, koszty wysyłki, tagi czy termin dostawy. To Ty a nie Serwis odpowiadasz za wszystkie dane Produktu, opis, cenę i parametry dostawy.
3.4. Zakładka; Zamówienia
W momencie złożenia zamówienia przez Kupującego zostajesz o tym poinformowany mailowo. Status zamówienia widoczny będzie na Twoim koncie w zakładce „zamówienia „
3.4.1. zamówienia oczekujące - taki status ma zamówienie, które nie zostało jeszcze opłacone.
3.4.2. zamówienia do realizacji - taki status ma zamówienie, które zostało już opłacone. O wpłaceniu należności przez Kupującego (na nasze konto) zostaniesz poinformowany mailowo. Od tej chwili masz dwa dni robocze na wysłanie przesyłki do Kupującego, chyba, że zaznaczyłeś inny termin wysłania w trakcie dodawania produktu. Jesteś zobowiązany do takiej opcji wysyłki jaką wybrał klient spośród tych, które udostępniasz przy wystawianiu produktu. W wyjątkowych przypadkach, jeżeli zrealizowanie wysyłki nie jest możliwe lub będzie opóźnione, musisz natychmiast powiadomić o tym Klienta. Na każdym etapie zamówienia masz kontakt z Klientem przez komunikator sklepowy. Po wysłaniu zamówienia musisz niezwłocznie wpisać nr nadania przesyłki. Nr nadania jest potrzebny Klientowi aby mógł śledzić losy przesyłki w internecie. Klient dostaje tą informację na maila.
Zakończenie zamowienia kończy się w momencie wpisania nr nadania przesyłki na koncie Sprzedawcy. Dopiero wówczas zamówienie zyskuje status zrealizowanego i przechodzi do Twoich należności.
3.4.3. zamówienia archiwalne - taki status mają zamówienia zrealizowane (wysłane do Klienta), anulowane (minął termin płatności za zamówienie) oraz wycofane (Klient rezygnuje z rezerwacji). W przypadku zamówienia anulowanego oraz wycofanego produkt wraca do sklepu i znów jest dostępny dla innych Klientów. Zdarza się też, że zamówienie anulowane zostaje przywrócone przez Administratora po spóźnionej wpłacie Klienta. Wszystkie dane dotyczące produktów wysłanych są zarchiwizowane w zakładce; produkty sprzedane
3.4.4. zamówienia uzgadniane indywidualnie; Jeśli wystawiasz pracę na zamówienie klienta, na samej górze podczas dodawania produktu wpisz jego ID. Nr ID klienta znajdziesz przy wiadomościach od niego. Informacja o statusie rezerwacji jest wysłana automatycznie do klienta na maila, z podaniem linka do produktu zarezerwowanego. Klient musi kliknąć w tego linka aby złożyć zamówienie. Klient nie może złożyć zamówienia bezpośrednio ze strony produktu. To stanowi zabezpieczenia przed dokonaniem zakupu przez każdego innego klienta sklepu. Pamiętaj, żeby zastrzec, że w przypadku zamówień indywidualnych, nie podlegają one zwrotowi.
4. Koszty i sposób wysyłki.
Bardzo prosimy o dołączanie do paczek uzupełnionych i podpisanych CERTYFIKATÓW AUTENTYCZNOŚCI. Szablon jest dostępny na koncie sprzedającego na pulpicie. Często nasi klienci przesyłaj paczki dalej za granicę i w przypadku niektórych krajów jest to warunek bezwzględny. Dotyczy to działu SZTUKA.
4.1. Koszt wysyłki zamówienia pokrywa Kupujący i będzie on Tobie zwrócony w ramach comiesięcznych rozliczeń. Koszt wysyłki (lub kilka do wyboru) jest widoczny przy każdym produkcie - został ustalony przez Ciebie przy wprowadzaniu produktu na Twoim koncie. Wysłane przez Ciebie produkty muszą być estetycznie i bezpiecznie zapakowane. Sprzedający odpowiada za bezpieczne opakowanie produktu, a w razie uszkodzenia w transporcie musi sam wszcząć dochodzenie u przewoźnika.
Jeśli masz obowiązek wystawiania paragonu, rachunku lub faktury, musisz dołączyć go do przesyłki. Nie możesz dołączać do przesyłki żadnych własnych materiałów reklamowych.
4.2. Śledzenie nadanej przesyłki. Dobrze jest aby śledzić wysyłane przesyłki na odpowiednich stronach w sieci aby mieć pewność, że produkt dotarł. Jeśli przekonasz się, że przesyłka dotarła możesz spytać klienta czy jest zadowolony i poprosić o komentarz w serwisie. Komentarze klientów bardzo wspomagają sprzedaż i są widoczne w Waszych galeriach, na stronie każdego z Waszych produktów oraz na stronie głównej.
Jeżeli z jakiś przyczyn przesyłka nie dotrze do Kupującego składasz reklamację w firmie przewozowej lub na poczcie we własnym zakresie.
4.3 Powierzenie przetwarzania danych. W celu umożliwienia Ci nadania przesyłki, musisz otrzymać niezbędne dane adresata. Dane te zostają Ci powierzone w rozumieniu Art. 28 Ogólnego Rozporządzania o Ochronie Danych Osobowych (RODO) i od tej chwili ponosisz odpowiedzialność za ich ochronę. Wolno Ci je wykorzystać wyłącznie w celu nadania przesyłki. Pamiętaj, aby nigdy nie przekazywać ich osobom trzecim i bezpiecznie usunąć je, gdy tylko przesyłka bezpiecznie dotrze do adresata.
Kiedy i jakie dane Klienta przesyłamy Sprzedawcom. Zgodnie ze standardami RODO przesyłamy tylko niezbędne dane do realizacji zamówienia
- w przypadku wysyłki pocztą : pełny adres kupującego, bez nr tel.
- w przypadku wysyłki kurierem: pełny adres kupującego i nr tel.
- w przypadku wysyłki do paczkomatu Inpost: Imię i nazwisko, nr tel. i adres mailowy
5. Odstąpienie od umowy (zwrot)
5.1. Prawo Konsumenta do odstąpienia od umowy
Prawo do odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży przysługuje Konsumentowi na mocy ustawy o prawach konsumenta oraz od 01.01.2021r Przedsiębiorcy na mocy Ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1495) nowelizującej m.in. przepisy kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. Ustawa wprowadziła dodatkową ochronę konsumencką dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą o ile zakupiony przez nich produkt nie ma charakteru zawodowego.
Konsumentowi (jak doprecyzowano powyżej) przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podania jakiejkolwiek przyczyny, o ile takie prawo dopuszcza Sprzedający (wypełniasz odpowiednie pole w zakładce; ustal zasady zwrotu). Informacja o prawie do odstąpienia od umowy jest zawarta w oknie każdego produktu, potwierdzona przed składaniem zamówienia.
Termin do odstąpienia od umowy wygasa po upływie 14 dni od dnia dostarczenia rzeczy pod wskazany adres.
Jeśli Konsument podejmie decyzję o odstąpieniu od umowy, Sprzedający otrzymuje informację o zwrocie produktu na maila i musi potwierdzić otrzymanie zwróconej rzeczy na swoim koncie w zakładce; reklamacje i zwroty (bieżące). Wszystkie zwroty zakończone widoczne są w zakładce „ reklamacje i zwroty archiwalne”. Zwrócony produkt znajduje się w zakładce „produkty zwrócone” i może być przez Ciebie ponownie wystawiony.
5.2. Skutki odstąpienia od umowy
W przypadku odstąpienia Kupującego od umowy, Sprzedający zwraca Kupującemu wszystkie płatności (cenę produktu + koszty wysłania rzeczy) w terminie nie później niż 14 dni od dnia, w którym zostaliśmy poinformowani o decyzji Konsumenta. Jeśli środki za zwracany przedmiot nie zostały jeszcze Sprzedającemu wypłacone przez Administratora, wówczas Administrator reguluje zwrot należności Konsumentowi.
Koszty odesłania zwracanej rzeczy do Sprzedającego ponosi Konsument. Odesłanie rzeczy przez Klienta musi nastąpić przesyłką rejestrowaną.
5.3. Wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy
Prawo do odstąpienia od umowy kupna- sprzedaży Konsumentowi nie przysługuje jeśli Sprzedawca;
- wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta lub na jego zamówienie i został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez Sprzedawcę utraci prawo odstąpienia od umowy
- w której przedmiotem świadczenia jest produkt nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb
- w której przedmiotem świadczenia są produkty, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami.
5.3.1. Odstąpienie od umowy w przypadku zakupu od Sprzedawcy, będącego osoba prywatną, która nie dopuściła prawa zwrotu
W przypadku kiedy Kupujący dokona transakcji z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej, która nie dopuściła prawa zwrotu z własnej woli, prawo do odstąpienie od umowy przysługiwać będzie mu tylko na podstawie przepisów ogólnych prawa cywilnego, dokładniej mówiąc na podstawie art. 556 § 1 Kodeksu cywilnego, tj. rękojmi za wady fizyczne, w przypadku kiedy:
a) zakupiony towar odbiegać będzie od oczekiwań co do użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo
b) wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy,
c) jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo
d) jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym lub wadliwym
Jeśli zakupiony produkt będzie miał wady prawne (np. sprzedawana rzecz nie należy do sprzedającego, lecz jest własnością osoby trzeciej, sprzedawana rzecz jest obciążona prawem na rzecz osoby trzeciej) zastosowanie będzie miał przepis art. 556 §2 Kodeksu cywilnego, tj. rękojmia za wady prawne.
6. Reklamacja
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem Kupującego z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedany produkt ma wadę fizyczną lub prawną na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym
6.1. Odpowiedzialność Sprzedawcy za wady
6.1.1. wada fizyczna
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne. Wada fizyczna polega na niezgodności sprzedanego Produktu z Umową Sprzedaży, również uszkodzeniu go w transporcie. W szczególności sprzedany Produkt jest niezgodny z Umową Sprzedaży, jeżeli:
a) nie ma właściwości, które Produkt tego rodzaju powinien mieć ze względu na cel oznaczony w Umowie Sprzedaży albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
b) nie ma właściwości, o których istnieniu Sprzedawca zapewnił Kupującego nie nadaje się do celu, o którym Klient poinformował Sprzedawcę przy zawarciu Umowy Sprzedaży, a Sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
c) została Klientowi wydana w stanie niezupełnym.
6.1.2. wada prawna
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem Kupującego, jeżeli sprzedany Produkt stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążony prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu Produktem wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu; w razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa.
Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli Kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia Umowy Sprzedaży.
6.2. Podstawowe uprawnienia Konsumenta
Konsument ma do wyboru 2 grupy uprawnień. Uprawnienia te mają co do zasady charakter równorzędny, co oznacza, że Kupujący ma możliwość korzystania od razu zarówno z pierwszej, jak i drugiej grupy uprawnień:
Grupa 1 :
- obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy
Jeżeli sprzedany Produkt ma wadę, Klient może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od Umowy Sprzedaży, chyba że Sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla Klienta wymieni wadliwy Produkt na wolny od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli Produkt był już wymieniony lub naprawiany przez Sprzedawcę.
Grupa 2 :
- naprawa lub wymiana
Jeżeli sprzedany Produkt ma wadę, Kupujący może żądać wymiany Produktu na wolny od wad albo usunięcia wady. Sprzedawca jest obowiązany wymienić Produkt wadliwy na wolny od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla Klienta. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu Klienta, jeżeli doprowadzenie do zgodności z Umową Sprzedaży Produktu wadliwego w sposób wybrany przez Klienta jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z Umową Sprzedaży wymagałoby nadmiernych kosztów.
6.3. Ważne terminy reklamacyjne
1 rok domniemania istnienia wady w chwili wydania Produktu
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na Kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w sprzedanym Produkcie w tej samej chwili. Jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia dostarczenia Produktu, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na Konsumenta
2 lata odpowiedzialności Sprzedawcy
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania Produktu Klientowi. Do wykonywania uprawnień z tytułu rękojmi za wady prawne sprzedanego Produktu stosuje się przepisy dotyczące wady fizycznej, z tym że bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi rozpoczyna się od dnia, w którym Klient dowiedział się o istnieniu wady, a jeżeli Klient dowiedział się o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej – od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się prawomocne.
6.4. Miejsce i sposób złożenia reklamacji
Kupujący dokonuje zgłoszenia reklamacyjnego na swoim koncie klienta, wypełniając odpowiedni formularz skorzystania z rękojmi. Takie zgłoszenie reklamacyjne dostaje Sprzedawca na maila i ma obowiązek w terminie 14 dni ustosunkować się do żądania Kupującego. W przeciwnym wypadku uznaje się żądanie Kupującego za uzasadnione.
6.5. Realizacja żądania reklamacyjnego
Sprzedawca jest obowiązany wymienić wadliwy Produkt na wolny od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla Klienta.
W przypadku żądania zwrotu pieniędzy zwrot na rzecz konsumenta powinien nastąpić niezwłocznie. W przypadku żądania obniżenia ceny Kupujący powinien wyznaczyć Sprzedawcy termin na ich zwrot (np. 7 dni od dnia otrzymania żądania obniżenia ceny).
Kupujący dostarcza Produkt na koszt Sprzedawcy na adres podany w odpowiedzi na zgłoszenie reklamacyjne.
Koszty wymiany lub naprawy ponosi Sprzedawca (robocizny, materiałów).
Koszt odesłania Produktu wymienionego lub naprawionego ponosi Sprzedawca.
6.6. POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ
Szczegółowe informacje dotyczące możliwości skorzystania przez Klienta będącego konsumentem z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasady dostępu do tych procedur dostępne są w siedzibach oraz na stronach internetowych powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów, organizacji społecznych, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów, Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej oraz pod następującymi adresami internetowymi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
http://www.uokik.gov.pl/spory_konsumenckie.php
http://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php
Klient może uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Klientem, a Sprzedawcą, korzystając także z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). Porady udzielane są pod przez Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707 oraz przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem email [email protected].
Konsument może również skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń poprzez złożenie swojej skargi za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
7. Rozliczenia
7.1. Rozliczenia Serwisu Haloart ze Sprzedającymi następują w cyklu miesięcznym.
Rozliczenie stanowi suma wartości sprzedanych i wysłanych w danym miesiącu Twoich produktów, w cenach bez marży Haloart + suma kosztów wysyłek. Wypłaty ( przelewy) dokonywane są do 10-go dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym na konto podane przez Sprzedawcę w swoich danych na koncie Sprzedawcy. W razie zmiany nr swojego konta na zapleczu, poinformuj nas koniecznie mailowo o tym fakcie, przed końcem miesiąca, którego rozliczenia dotyczą.
7.2. Do rozliczeń wchodzą zamówienia, które mają status zrealizowanych, czyli po wpisaniu nr nadania przesyłki.
7.3. W ostatnim dniu miesiąca prosimy o wpisywanie nr nadania wyłacznie do godz. 18-ej, ponieważ Usługodawcy potrzebny jest czas na wystawienie faktur prowizyjnych i paragonów (z uwagi na kasę fiskalną, do godz. 24.00 ostatniego dnia miesiąca).
Warto też przyspieszyć wysłanie zamówienia z przełomu miesiąca. Skróci to czas oczekiwania na nalezność o blisko miesiąc. Nie można jednak wpisywać nr nadania listów przewozowych dla przesyłek, które nie zostały nadane lub odebrane przez kuriera.
7.4. Administrator ma prawo do wstrzymania wypłaty jeśli zamówienie znajduje się w trakcie procedury zwrotu lub reklamacji
W zakładce „rozliczenia” masz wgląd do listy sprzedanych produktów poprzez wybór odpowiedniego roku i miesiąca.
7.5. Korekty do rozliczeń - po zakończonym miesiącu korektę salda, o ile taka ma miejsce, znajdziesz w swoich rozliczeniach
7.6. Faktury vat - Jeśli chcesz otrzymywać faktury vat na naszą marżę zaznacz to w zakładce "Moje ustawienia" / "mój status Sprzedawcy”, na Twoim koncie sprzedawcy oraz wpisz niezbędne dane potrzebne do wystawiania faktur. Wystawione faktury są widoczne na Twoim zapleczu w zakładce „Faktury”, gotowe do wydruku.
8. Urlopy
Jeśli planujesz wyjazd na okres dłuższy niż 2 dni robocze i wiesz, że nie będziesz miał możliwości realizować zamówień, to koniecznie zaznacz to w zakładce „Moje ustawienia; zgłoś urlop”
W podanym przez Ciebie terminie przy Twoich produktach na stronie www.haloart.pl widoczna będzie informacja o Twoim urlopie. Prosimy zaznacz termin urlopu przed jego rozpoczęciem. Możesz wpisać urlop z datą „ od jutra” a nie „ od dzisiaj”. Wszystkie zamówienia złożone przed wpisaniem urlopu muszą zostać terminowo zrealizowane. Zamówienia złożone w trakcie trwania urlopu muszą być zrealizowane zaraz po zakończeniu urlopu.
9. Zakończenie współpracy.
9.1. Zakończenie współpracy ze strony Sprzedawcy
9.1.1. Trwałe zakończenie współpracy
Sprzedawca ma prawo wypowiedzieć współpracę z Serwisem bez podania przyczyny ze skutkiem natychmiastowym, o ile nie ma w danym miesiącu sprzedaży, ani żadnych zamówień, zwrotów i reklamacji w toku. Na wniosek Sprzedawcy Administrator usuwa konto Sprzedawcy.
Jeśli w danym miesiącu ma miejsce sprzedaż, to termin usunięcia konta przesuwa się do momentu dokonania rozliczeń ze Sprzedawcą (czyli do 10-go dnia miesiąca następującego po miesiącu obrachunkowym)
Jeśli w toku są zwroty lub reklamacje u danego Sprzedawcy, konto może zostać usunięte po ich zakończeniu.
9.1.2. Czasowe zawieszenie współpracy
Sprzedawca może poprosić Administratora o czasowe zawieszenie współpracy z powodów zawodowych lub osobistych. Wówczas konto Sprzedawcy zostaje ukryte co oznacza, że Jego galeria oraz produkty nie są widoczne na stronie Serwisu, jednak system administracyjny przechowuje wszystkie dane konta Sprzedawcy. Po ponownej aktywacji konta galeria Sprzedawcy oraz konto Sprzedawcy zachowuje wszystkie zgromadzone zasoby sprzed zawieszenia konta.
9.2. Zakończenie współpracy ze strony Serwisu
Usługodawca zastrzega sobie prawo ograniczenia, zawieszenia, a w ostateczności także zakończenia świadczenia swoich Usług Elektronicznych na rzecz danego Sprzedawcy. Działania takie są możliwe tylko wtedy i w takim zakresie, jaki jest konieczny, pod następującymi warunkami:
9.2.1. podanie Sprzedawcy niepełnych (w przypadku wymaganych danych) lub nieprawdziwych danych kontaktowych (np. imię i nazwisko, firma, adres, adres poczty elektronicznej);
9.2.2. braku aktywności powyżej roku, poprzez co rozumie się brak zawieranych Umów Sprzedaży lub brak wystawienia nowych ofert Produktów.
9.2.3. wystawienie oferty Produktu (w tym jej przedmiot i opis) przez Sprzedawcę naruszającego przepisy powszechnie obowiązującego prawa, dobre obyczaje, zasady współżycia społecznego lub prawa osób trzecich lub którego wystawienie jest zabronione zgodnie z wykazem dóbr i usług wskazanych w załączniku nr 2 do Regulaminu (towary zakazane);
9.2.4. wielokrotne naruszenie Regulaminu przez Usługobiorcę będącego Sprzedawcą w postaci np. braku realizacji zamówień mimo ponagleń, brak kontaktu mailowego i telefonicznego Usługodawcy ze Sprzedającym, brak odpowiedzi na wiadomości od Administratora oraz Kupujących.
9.2.5. brak wystawienia Produktu w terminie 3 miesięcy od dnia utworzenia Konta.
9.2.6. wysyłanie wiadomości o charakterze spamu do innych Usługobiorców.
9.2.7. obowiązek prawny lub regulacyjny, na podstawie którego Administrator zobowiązany jest do zakończenia świadczenia całości swoich Usług Elektronicznych na rzecz danego Usługobiorcy będącego Sprzedawcą;
9.2.8. skorzystanie przez Administratora z prawa do zakończenia świadczenia usług z nadrzędnego powodu, który wynika z prawa krajowego zgodnego z prawem Unii.
Administrator przed podjęciem decyzji w miarę możliwości wzywa Sprzedawcę do zaprzestania naruszeń, a dopiero jeżeli wezwanie okaże się bezskuteczne lub niemożliwe Usługodawca może podjąć stosowną decyzję. Administrator w pierwszej kolejności zobowiązuje się podjąć decyzje o ograniczeniu, następnie dopiero o zakończeniu świadczenia Usług Elektronicznych, jeżeli samo ograniczenie okaże się niewystarczające. Jedynie w przypadku pkt. 9.2.5. konto Sprzedawcy może zostać usunięte bez powiadomienia, ponieważ w momencie utworzenia konta Sprzedawcy zostaje poinformowany o takich zasadach.
W przypadku braku kontaktu mailowego i telefonicznego ze Sprzedawcą, Administrator może podjąć decyzję o całkowitym zakończeniu współpracy i likwidacji konta Sprzedawcy.
W czasie ograniczenia lub zawieszenia Usług Elektronicznych Usługobiorca będący Sprzedawcą obowiązany jest podjąć działania mające na celu usunięcie przyczyn podstaw ograniczenia lub zawieszenia, a po ich usunięciu obowiązany jest poinformować o tym niezwłocznie Usługodawcę.
Służymy kontaktem w razie konieczności doprecyzowania zapisów zawartych w Zasadach Współpracy oraz Regulaminie Serwisu.
Życzymy wszystkim Sprzedającym dobrych pomysłów i sukcesów w naszym Serwisie!
Julia Bronowicka
administrator haloart.pl
[email protected], tel. 601595060